3.2.3. Řekni, jak trávíš volný čas…
Mladý člověk usiluje o poznání světa a života, snaží ase ho aktivně zmocnit, vyzkoušet si různé činnosti, ověřit si své schopnosti,rozvíjet dovednosti i další předpoklady pro vstup do různých životních oblastí.Tento rozsah vrcholí asi ve 14 letech.Zhruba od jedenásti do čtrnácti let děti „zkoušejí co je bude bavit“, ale nezáleží jen na jejich motivaci.Záleží to i na schopnostech, volních vlastnostech a dalších možnostech dítěte.Jsou velké rozdíly v tom jak mladí lidé tráví volný čas – poslouchají hudbu, chodí do kina, na diskotéky, sledují televizy.Jiné zájmové činnosti – sport, vzdělávání, hra na hudební nástroj, aktivity ve vztahu k přírodě.Psychologicky jde o otázku diferencovaného trávení volného času. 3.3. Jedinec – člověk – osobnost Jedinec – člověk – osobnost – jde o slova s nimiž se setkávámev běžné řeči, a zároveň to jsou psychologické pojmy.Jedinec představuje individuum určitého druhu, člověk vyjadřuje individuum lidského druhu.Termínem osobnost zpravidla vyjadřujeme dva podstatné momenty – souhrn, ucelenost, uspořádání psychických jevů v určitém člověku a vedle toho jeho odlišnost, jedinečnost.Osobnost je v psychologii jako pojem používána šířeji než v běžném jazyce, kde se spojuje se společenskou významností jedince.Psychologické poznatky o osobnosti bývají členěny do dvou významných celků – struktura osobnosti (jednotlivé části a jejich uspořádání) a dynamika (formování, vnitřní dělení a vývoj osobnosti)· proč člověk dělá to co dělá, co ho k tomu vede (motivace)· jak dobře a jakým způsobem to či ono člověk vykonává (schopnost a rysy osobnosti, temperament, charakter)