NÁROČNÉ ŽIVOTNÍ SITUACE, DEPRIVACE 2. ČÁST
NÁROČNÉ ŽIVOTNÍ SITUACE, DEPRIVACE 2. ČÁST
– při kontaktu se stresorem dochází ke kompletní fyziologické reakci = mobilizace rezerv = vyčerpání zásob adaptační energie = psychosomatické choroby
– zvládnutí („coping“) – zvládnutí působícího stresoru – nasazení sil k boji se stresem (uplatňuje se jednota osobnosti a jejího životního prostředí
– boj s vnějšími stresory („coping strategies“) – např. student obávající se těžké zkoušky studuje mnoho hodin
– boj s vnitřními stresory („defensive strategies“ – jsou nevědomé) – např. jiný student v téže situaci tráví večery v hospodě, hodně pije, zapomene si natáhnout budík a zaspí
tři způsoby zvládnutí:
1. Zaměření na změnu nebo odstranění vnějších podmínek
vyvolávajících stres (instrumentálně orientované zvládnutí)
2. zaměření na vnitřní změnu, na eliminaci či reinterpretaci
negativních emocí (emocionálně orientované zvládnutí)
3. zaměření na změnu významu pro jedince, na přehodnocení
situace (zaměření zvládnutí na přecenění)
– čistě racionální řešení stresové situace je vždy jednostranné, subjekt je vždy angažován emočně, důležitá je podpora sociálního okolí
– symptomy stresu: zvýšená vzrušivost nebo utlumenost, křečovitost, nesoustředěnost, neschopnost uvolnit se psychicky i fyzicky, svalový třas nebo ochablost, přeskakující a „přiškrcený“ hlas, projevy zkratkovitého jednání, zvýšení nebo snížení aktivity, netrpěli-vost, narušená soudnost a myšlenková plynulost, chybné úkony, roztržitost, zhoršená koordinace všech funkcí, zvracení, průjem a nutkání k močení