Školní věk a jeho základní charakteristiky, Pubescence 2.
Školní věk a jeho základní charakteristiky, Pubescence 2.
– pohlavní znaky projevující se v dospívání: primární (vývoj pohl. org.), sekundární (vzhledové odlišení muže a ženy), terciální (činnost srdce, mozku apod.), kvatrérní (psychosexuální založení čl., odlišné zaměření psychiky u obou pohlaví)
– období hledání vlastní identity, doprovázené pocity nejistoty a pochybnostmi
– tělesná aktivita je významnou hodnotou, pomáhá uvolnit napětí, zvýšit citovou stabilitu
– nespokojenost s tělesným vzezřením častěji u dívek – tělesné já se podílí na sebepojetí a tvorbě identity
– hormonální změny – variabilita emočního prožívání – období emoční lability, konfliktů a afektů, obd. bouří a hněvu, vulkanismu, druhého vzdoru
– neadekvátní podrážděnost, citlivější, negativní emoce (mrzutost, nelibost) X zlepšuje se sebekontrola
– rozvoj poznávacích procesů, zdokonaluje se zrakové vnímání, představy jsou obecnější, ztrácí se eidetismus, učební činnosti velmi efektivní, oživuje se fantazie a imaginace (pubertální snění, zamilovanost, pubertální tvorba), vývoj intelektu se blíží vrcholu, myšlení pružné, tvořivé, důsledné, systematické – myšlení formálně logické – kritické posuzování a hodno-cení světa i sebe sama (hyperkritičnost, pubertální radikalismus – snaha mnohé změnit, odpor proti kompromisům)
– subjektivní zjednodušování problémů (nezralost osobnosti, nedostatek zkušeností), ego-centrické zaměření
– krize rodičovské autority – odmítání závislosti na rodině, hledání opory ve skupině vrstevníků
– potřeba přátelství a intimního vztahu posílení sebeúcty a sebevědomí
– mohou se objevit nutkavé neurozy, depresivní stavy, neurastenický syndrom u dívek, sebevražedné tendence