3.Osobnost a její poznávání
3.1. Předpoklady a možnosti vývoje člověka V běžných mezilidských vztazích, na každém kroku narážíme na různé odlišnosti mezi dětmi, dospívajícími i dospělými.Jak vznikly, co sehrálo důležitou roli?Jak to, že někdo je kooperativní více než druhý, že se umí lépe ovládat než já, že někdo disponuje bohatě rozvinutým intelektem, že jsou mezi námi psychicky narušení jedinci?Hrají v tom větší roli dědičné dispozice, případně vrozené vlastnosti, anebo podmínky, ve kterých se dítě rozvíjí, člověk žije? Vývoj osobnosti je ovlivněm jak dědičností, tak i prostředím.Vývoj psychiky jedince se realizuje zráním a učením – vnitřními biologickými činiteli interakcí jedince a prostředíNa vývoj člověka působí jak vnitřní biologické podmínky a vlivy prostředí, tak i jeho vlastní aktivita.Vnitřní biologické podmínky – vrozené předpoklady vlivy působící na vývoj dítěteVlivy prostředíVlastní aktivita 3.1.1. Periodizace vývoje lidského jedince Psychickým vývojem jedince, základními biologickými mezníky jeho života, se zabývá ontogenetická psychologie.