Školní věk a jeho základní charakteristiky, Mladší školní věk 2.
Školní věk a jeho základní charakteristiky, Mladší školní věk 2.
– zdokonalují se řečové schopnosti a dovednosti, slovní zásoba se zdvojnásobuje, rozvoj myš-lení na úrovni konkrétních logických operací
– schopnost myšlení charakterizují tyto změny:
a) schopnost decentrace – dovednost posuzovat podle více hledisek
b) schopnost pochopit podstatu skutečnosti – rozeznání totožnosti za různých okolností
c) reverzibilita – logické operace jsou vratné (a + b = c, c – b = a)
– uvědomování si svých možností, potřeba kladného hodnocení a úspěšnosti
– fáze píle a snaživosti
– city: stálejší a trvalejší, diferencují se, vznikají nové citové kvality – vyšší city (estetické, morální), jsou jednoduché a mělké, zdokonalování sebeovládání, regulace citových reakcí, převažuje rasdostná nálada a optimismus
– Freud: období latence
– hra: významná činnost, složitější, reálnější, moment soutěživosti, oblíbené – pohybové, kon-struktivní, skupinové
– mohou se vyskytovat: školní fobie, poruchy životosrpávy, neurotické návyky, enuréza, kok-tavost