Racionálně emoční PT,
Racionálně emoční PT
– člověka neznepokojují samotné věci, ale mínění o nich
– zpracování názorů a postojů člověka
– akceptace, ale kritika názorů a chování; dávání úkolů, nácvik situací, přesvědčování
– Ellis – člověk musí získat takový životní postoj, aby měl minimální požadavky na sebe a pro sebe a maximální toleranci k druhým
Kognitivně behaviorální PT
– význam subjektivních dějů i chování
– rozvíjí kognitivní a behaviorální PT
Komunikační PT
– Bateson, Hailey, Watzlawik
– zaměřuje se na aktuální interakce jedince s okolím (hlavně současnou rodinu)
– používá různé manipulace a strategie (matení, triky, neupřímnost, provokování) – provokací je pacient uveden do kognitivního zmatku a tak vzniknou orientační body, se kterými je možné dále pracovat = rekonsturkce,
změna způsobů chování atd.; terapeut musí odhadnout správnou míru (účelnou, účinnou, ale ještě snesitelnou)
– 3 vztahy:
symetricky (kamarád)
komplementární (učitel – žák)
nekomplementární (zdánlivě slabší může řídit vztah, protože ve skutečnosti je silnější)
– jak chápat obsah verbálního sdělení (tón hlasu, výraz….)
– metakomunikace může být v nesouladu s verbálním obsahem = dvojná vazba (např. u matky a dítěte – matka předstírá, že má dítě ráda = schizofrenie)
– digitální komunikace (logika, rozum, věcnost)
– analogová komunikace (obrazná, intuitivní)
Zajímalo by mne, kdo je autorem nápadu, že "dvojná vazba (např. u matky a dítěte – matka předstírá, že má dítě ráda = schizofrenie)".Něco tak zavádějícího jsem už dlouho neviděla.