Mladá dospělost
Mladá dospělost (20-30 let)
– dvě odlšné vývojové fáze ohraničené 25. rokem života
– doba energického životní startu, nadějí a optimismu
– !!! výběr profese a realizace manželské a rodičovské role
– 20. léta = vyvrcholení fyzického růstu (ustaluje se výška, zvětšuje se váha kostí a svalů
– 25. rok – největší svalová síla zralost mozku, nárůst mozkové tkáně (růst dendritů)
– u smyslových orgánů známky stárnutí (slábne pružnost čočky, sluch, menší citlivost na vysoké tóny, snižuje se kvalita hmatu, čichového čití) X dokonalejší poznávací činnost mozku, větší schopnosti analyzovat a diferencovat, lepší orientace v čase a prostoru, přibývají další informace a poznatky, nové zkušenosti
– zrychlení psychické (intelektuální) operace, zdokonaluje se koncentrace pozornosti, větší intelektualizace psychiky (paměti, fantazie, učení)
– projevuje se výrazně tvořivost (psychická činnost, kt. přináší nové, dosud neexistující výtvory, je protikladem stereotypní a šablonovité činnosti, psychická pružnost, senzitivita k problémům, vynalézavost, originalita, postihování neobvyklých prvků či vztahů), je ovliv-ňována fantazií, zkušenostmi a tvořivým myšlením
– pamětní schopnosti: nezvyšují se X schopnost učit se vrcholí
– harmonizace a citová stabilizace, nejvyšším citem je láska, jejím základem je sexuální pud, u dvacetiletých se objevuje autosexualita, polygamie souvisí s nezralostí osobnosti, ta je vystřídaná monogamním vztahem
– manželství: významný mezník, uspokojení sexuálních a intimních citových potřeb, o úspěšnosti rozhoduje mimojiné i psychosexuální zralost, zkouška osobní integrity, vyzrálosti osobnosti
– profesionalizace: vyžaduje dlouhodobou a systematickou práci na sobě samém, další sebevzdělávání a zdokonalování
– období přizpůsobivosti, tvořivosti
– 30. rokem končí mládí – dynamická a variabilní perioda života, nastává klidnější a stabilizovanější fáze