3.3.5 Člověk v náročné životní situaci
Každá z uvedených technik může mít různou společenskou i psychohygienickou hodnotu, může být tzv.normálním (adaptivním) vyrovnáním se se zátěží (kompenzace: neúspěchy v matematice kompenzuji dobrými výsledky ve studiu historie či jazyků) nebo reakcí patologickou (maladaptivní) (kompenzace: životní neúspěchy zvládám pomocí drog). 3.3.6 Základy psychohygieny Duševní zdraví a duševní porucha – opět pojmy, s nimiž běžně manipulujeme, často bez opravdové znalosti jejich obsahu. Duševní zdraví člověka souvisící s fungování a souhrnu mnoha aspektů předchozího vývoje, součastného stavu i očekávání budoucí cesty životem. Určitou, individuálně odlišnou roli tu hrají podmínky působící přímo z makroprostředí (ekonomické, politické, kulturní), dále faktory tělesné (somatické), stejně jako rodinné (emoční vztah rodičů k dětem, emoční atmosféra rodiny) a vrstevnické či školní a v neposlední řadě mechanismy regulační (výchova) a autoregulační (sebevýchova).Jak se projevuje psychicky zdravý, tvořivý a společenských i interpersonálních vztazích dobře zakotvený jedinec ? Je to člověk , který dovede dobře poznávat skutečnosti, odlišit domněnky od realit, podstatné od druhořadého, kladně hodnotit sebe i druhé, emocně prožívat okamžiky i stavy. Dovede být sám sebou, projevuje přátelský vztah k lidem, dovede jim pomáhat,je tolerantní a snášenlivý, samostatný, nezávislý na vnějších vlivech.