3.1.1. Periodizace vývoje lidského jedince
Vývoj představuje změnu, při které jedinec získává nové vlastnosti (dosavadní si může ponechat, ale některé může i ztratit), stává se složitějším uvnitř(vztahy mezi jeho částmi) i navenek (vztahy s okolím), stává se méně závislým na svém okolí (autonomie).Jaké jsou základní vývojové etapy?Existuje několik periodizací vývoje člověka.Prenatální období – je vymezeno početím, splynutím ženské a mužské zárodečné buňky, pokračuje vývojem plodu v matčině těle a končí narozením, okamžikem, kdy dítě spatří světlo světa.Novorozenecké období – zahrnuje první měsíc po narození, důležitý je zde především kontakt s matkou.Kojenecké období – trvá do konce prvního roku života, charakterizuje je neuvěřitelně rychlý rozvoj dítěte.Batolecí období – zahrnuje druhý a třetí rok.Rozvíjí se jemná motorika a specifické formy lidské komunikace.Předškolní věk – končí vstupem do školy.Dítě používá řeč k regulaci svého chování, poprvé výrazněji překračuje rámec své rodiny.Mladší školní věk – ohrničuje jej vstup do školy a věk jedenácti, dvanácti let, ve kterém se objevují první známky pohlavního dospívání.Postupuje rozvoj myšlení i sociálních vztahů, začíná se rozvíjet sebepojetí a sebehodnocení.Období pubescence(puberta) – trvá přibližně do patnácti let.Jde o vývojové období plné biologických, psychických i sociálních změn.Období adolescence – končí zhruba mezi dvacátým a dvaadvacátým rokem.Je charakteristické postupným osamostatňováním od původní rodiny, prohloubeným vztahem k vrstevníkům, rozvojem sexuality.Významná je volba povolání a profesní příprava.Časná a střední dospělost – naplňuje dobu od 20 – 25 let do 40 – 45 let.Je to období zralosti s plnou realizací pracovní činnosti, důležitou náplní je manželství a rodičovství.Pozdní dospělost -vztahuje se na období od 40 – 45 do 65 let.Toto období v zásadě charakterizuje změna rodinných vztahů a vrcholný profesní vývoj.Stáří (senium) – poslední vývojové období, ve kterém se opět mění sociální zařazení člověka, částečně dochází i ke změně projevů osobnostních rysů.Nejvíce poznatků a údajů je o dětství a dospívání.